Zapraszamy na rozmowę z Richardem Neusslem, Dyrektorem Zarządzającym Kontron Transportation, firmy technologicznej wspierającej m.in. branżę kolejową w przechodzeniu na nową generację systemów komunikacji.
Dzień dobry! Zacznijmy od podstaw. FRMCS określany jest często jako technologiczny przełom w komunikacji branży kolejowej. Czy mógłby Pan przybliżyć, czym jest ten system i dlaczego jego wdrożenie ma tak duże znaczenie?
Richard Neussl: Dzień dobry! Oczywiście, FRMCS, czyli Future Railway Mobile Communication System, to nowy standard komunikacji mobilnej dla kolei, który zastąpi obecnie stosowany system GSM-R. Jego znaczenie wynika z potrzeby zapewnienia niezawodnej, bezpiecznej i nowoczesnej komunikacji w dobie cyfryzacji kolei. FRMCS umożliwi wykorzystanie technologii 5G, większą elastyczność operacyjną, a także poprawi interoperacyjność w skali europejskiej.
Kontron Transportation wspiera operatorów kolejowych w tej transformacji. Czy mógłby Pan opowiedzieć o doświadczeniach, które pozwalają Wam pełnić tę rolę?
Od ponad 25 lat jesteśmy zaangażowani w rozwój i utrzymanie krytycznych systemów komunikacyjnych dla kolei. Posiadamy doświadczenie nie tylko we wdrażaniu GSM-R, ale również w projektowaniu i integrowaniu kolejnych generacji rozwiązań – w tym obecnie FRMCS. Nasza wiedza oraz znajomość specyfiki różnych rynków kolejowych pozwalają nam opracowywać dedykowane strategie migracji.
Czy to oznacza, że każda migracja z systemu GSM-R do FRMCS wygląda inaczej?
Dokładnie tak. Każdy operator kolejowy działa w innym kontekście – technicznym, prawnym, finansowym. Dlatego zamiast stosować jedną szablonową ścieżkę, tworzymy rozwiązania szyte na miarę. Naszym celem jest jednoczesna ochrona wcześniejszych inwestycji i wprowadzenie nowych technologii w sposób bezpieczny, stopniowy i optymalny kosztowo.
Jakie są najważniejsze elementy strategii migracji oferowanej przez Kontron Transportation?
Stosujemy uporządkowane podejście, które obejmuje:
· Zaawansowaną integrację systemów – umożliwiającą płynne łączenie starszych i nowszych technologii w jedną, spójną sieć. · Elastyczną i stopniową migrację – umożliwiającą przechodzenie do FRMCS krok po kroku, bez konieczności wymiany całej infrastruktury od razu. · Długoterminowe wsparcie dla istniejących systemów GSM-R– gwarantujące stabilność obecnych sieci aż do roku 2035.
A czym jest technologia MCx, o której wspominają Państwo w swoich materiałach w kontekście migracji systemów?
MCx to nasza konwergentna platforma usług, która umożliwia jednoczesne działanie systemów GSM-R i FRMCS. Dzięki swojej otwartej i interoperacyjnej budowie pozwala na płynne wdrożenie nowego standardu komunikacji bez konieczności wyłączania istniejących usług. To rozwiązanie już teraz z powodzeniem funkcjonuje u wielu operatorów.
FRMCS to nie tylko technologia, ale też proces regulacyjny i standaryzacyjny. W jaki sposób Kontron uczestniczy w tych działaniach na poziomie europejskim?
Jesteśmy aktywnie zaangażowani w prace ponad dziesięciu grup roboczych, takich jak UIC, CEPT/ECC, ERA, 3GPP. Dzięki temu mamy realny wpływ na kształt przyszłych standardów i możemy wcześniej dostosować nasze rozwiązania do wymagań, które dopiero powstają. Nasza wiedza i wkład zostały również docenione w postaci znaczącego wsparcia finansowego z funduszy unijnych.
Na zakończenie poprosimy o kilka cech wyróżniających Kontron Transportation na tle innych dostawców technologii FRMCS?
To przede wszystkim nasze doświadczenie, elastyczność, strategiczne podejście do inwestycji klientów oraz zaangażowanie w dialog z branżą. Działamy nie tylko jako dostawca, ale jako doradca i partner w całym procesie migracji. Koncentrujemy się na tym, aby każdy krok ku przyszłości był bezpieczny, efektywny kosztowo i dobrze zaplanowany.
FRMCS to ogromna szansa, ale też duże wyzwanie. Naszym przesłanie brzmi: nie musicie przechodzić tej drogi sami. Kontron Transportation oferuje nie tylko technologię, ale i partnerstwo. Jesteśmy, by wspierać, doradzać i współtworzyć z Wami przyszłość komunikacji kolejowej – nowoczesną, bezpieczną i dostosowaną do rzeczywistych potrzeb.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.