Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Richard Neussl, Kontron: Od ponad 25 lat jesteśmy zaangażowani w rozwój i utrzymanie krytycznych systemów komunikacyjnych dla kolei [WYWIAD]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
01-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-08-2025
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
informacja prasowa Kontron Transportation

Podziel się ze znajomymi:

Zapraszamy na rozmowę z Richardem Neusslem, Dyrektorem Zarządzającym Kontron Transportation, firmy technologicznej wspierającej m.in. branżę kolejową w przechodzeniu na nową generację systemów komunikacji.

Dzień dobry! Zacznijmy od podstaw. FRMCS określany jest często jako technologiczny przełom w komunikacji branży kolejowej. Czy mógłby Pan przybliżyć, czym jest ten system i dlaczego jego wdrożenie ma tak duże znaczenie?

Richard Neussl: Dzień dobry! Oczywiście, FRMCS, czyli Future Railway Mobile Communication System, to nowy standard komunikacji mobilnej dla kolei, który zastąpi obecnie stosowany system GSM-R. Jego znaczenie wynika z potrzeby zapewnienia niezawodnej, bezpiecznej i nowoczesnej komunikacji w dobie cyfryzacji kolei. FRMCS umożliwi wykorzystanie technologii 5G, większą elastyczność operacyjną, a także poprawi interoperacyjność w skali europejskiej.

Kontron Transportation wspiera operatorów kolejowych w tej transformacji. Czy mógłby Pan opowiedzieć o doświadczeniach, które pozwalają Wam pełnić tę rolę?

Od ponad 25 lat jesteśmy zaangażowani w rozwój i utrzymanie krytycznych systemów komunikacyjnych dla kolei. Posiadamy doświadczenie nie tylko we wdrażaniu GSM-R, ale również w projektowaniu i integrowaniu kolejnych generacji rozwiązań – w tym obecnie FRMCS. Nasza wiedza oraz znajomość specyfiki różnych rynków kolejowych pozwalają nam opracowywać dedykowane strategie migracji.

Czy to oznacza, że każda migracja z systemu GSM-R do FRMCS wygląda inaczej?

Dokładnie tak. Każdy operator kolejowy działa w innym kontekście – technicznym, prawnym, finansowym. Dlatego zamiast stosować jedną szablonową ścieżkę, tworzymy rozwiązania szyte na miarę. Naszym celem jest jednoczesna ochrona wcześniejszych inwestycji i wprowadzenie nowych technologii w sposób bezpieczny, stopniowy i optymalny kosztowo.

Jakie są najważniejsze elementy strategii migracji oferowanej przez Kontron Transportation?

Stosujemy uporządkowane podejście, które obejmuje:

· Zaawansowaną integrację systemów – umożliwiającą płynne łączenie starszych i nowszych technologii w jedną, spójną sieć.
· Elastyczną i stopniową migrację – umożliwiającą przechodzenie do FRMCS krok po kroku, bez konieczności wymiany całej infrastruktury od razu.
· Długoterminowe wsparcie dla istniejących systemów GSM-R – gwarantujące stabilność obecnych sieci aż do roku 2035.

A czym jest technologia MCx, o której wspominają Państwo w swoich materiałach w kontekście migracji systemów?

MCx to nasza konwergentna platforma usług, która umożliwia jednoczesne działanie systemów GSM-R i FRMCS. Dzięki swojej otwartej i interoperacyjnej budowie pozwala na płynne wdrożenie nowego standardu komunikacji bez konieczności wyłączania istniejących usług. To rozwiązanie już teraz z powodzeniem funkcjonuje u wielu operatorów.

FRMCS to nie tylko technologia, ale też proces regulacyjny i standaryzacyjny. W jaki sposób Kontron uczestniczy w tych działaniach na poziomie europejskim?

Jesteśmy aktywnie zaangażowani w prace ponad dziesięciu grup roboczych, takich jak UIC, CEPT/ECC, ERA, 3GPP. Dzięki temu mamy realny wpływ na kształt przyszłych standardów i możemy wcześniej dostosować nasze rozwiązania do wymagań, które dopiero powstają. Nasza wiedza i wkład zostały również docenione w postaci znaczącego wsparcia finansowego z funduszy unijnych.

Na zakończenie poprosimy o kilka cech wyróżniających  Kontron Transportation na tle innych dostawców technologii FRMCS?

To przede wszystkim nasze doświadczenie, elastyczność, strategiczne podejście do inwestycji klientów oraz zaangażowanie w dialog z branżą. Działamy nie tylko jako dostawca, ale jako doradca i partner w całym procesie migracji. Koncentrujemy się na tym, aby każdy krok ku przyszłości był bezpieczny, efektywny kosztowo i dobrze zaplanowany.

FRMCS to ogromna szansa, ale też duże wyzwanie. Naszym przesłanie brzmi: nie musicie przechodzić tej drogi sami. Kontron Transportation oferuje nie tylko technologię, ale i partnerstwo. Jesteśmy, by wspierać, doradzać i współtworzyć z Wami przyszłość komunikacji kolejowej – nowoczesną, bezpieczną i dostosowaną do rzeczywistych potrzeb.

Dziękujemy za rozmowę!
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ERTMS: ERA przyznaje się do „kosztownych błędów”

Tabor i technika

ERTMS: ERA przyznaje się do „kosztownych błędów”

Roman Czubiński 19 lutego 2025

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

IS-Wireless na rzecz nowego standardu dla kolei 5G i 6G

Infrastruktura

Zarządzanie Ruchem Kolejowym: ERTMS/GSM-R

Innowacje

Zarządzanie Ruchem Kolejowym: ERTMS/GSM-R

Redakcja 06 stycznia 2024

Polska kolej będzie testować 5G w Żmigrodzie

Innowacje

Polska kolej będzie testować 5G w Żmigrodzie

Jakub Madrjas 20 września 2023

Zobacz również:

ERTMS: ERA przyznaje się do „kosztownych błędów”

Tabor i technika

ERTMS: ERA przyznaje się do „kosztownych błędów”

Roman Czubiński 19 lutego 2025

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

IS-Wireless na rzecz nowego standardu dla kolei 5G i 6G

Infrastruktura

Zarządzanie Ruchem Kolejowym: ERTMS/GSM-R

Innowacje

Zarządzanie Ruchem Kolejowym: ERTMS/GSM-R

Redakcja 06 stycznia 2024

Polska kolej będzie testować 5G w Żmigrodzie

Innowacje

Polska kolej będzie testować 5G w Żmigrodzie

Jakub Madrjas 20 września 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij